به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن و با هدف تقدیر از بانوان موفق خراسان رضوی در عرصه کتابداری

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی: به مناسبت گرامیداشت هفته زن، مراسمی با حضور کتابداران مشهد و تعدادی از کتابداران استان در سالن اجتماعات کتابخانه فرزانه جامع شهرک طرق مشهد برگزار شد.

در این مراسم که طهماسبی، معاون مدیر کل دفتر امور بانوان استانداری خراسان رضوی و دکتر شریف، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد حضور داشتند، از بانوان نمونه کتابدار استان تقدیر به عمل آمد.

در ابتدای این مراسم، حسین اکبری، مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، ضمن تبریک هفته بزرگداشت مقام زن به بانوان کتابدار استان، اظهار کرد: مناسبت ها بهانه ای است برای اینکه به پیام روزهای خاص در تقویم توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه  برای رسیدن به انسان کامل به عنوان یکی از اهداف خداوند در آفرینش، انسان ها نیازمند الگوهایی هستند، گفت: خداوند نعمت بزرگی به ما مسلمانان داده که به واسطه ارسال پیامبران، به ویژه حضرت محمد(ص) و ائمه اطهار(ع) الگوهای ارزشمندی به ما معرفی کرده است.

اکبری با تأکید بر اینکه بزرگداشت روز میلاد حضرت زهرا(س) و گرامیداشت مقام زن، فرصتی برای شناخت این الگوی عالی در انسان سازی است، ادامه داد: هدف از گرامیداشت مقام زن این است که ما در محورهای مختلف در مسئولیت های اجتماعی از رفتار اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا(س) درس بگیریم.

در ادامه دکتر شریف به بررسی جایگاه اجتماعی زنان در جامعه امروز پرداخت و گفت: بانوان در جامعه ما حضور پررنگی دارند و نمود این حضور در کتابخانه های عمومی بروز و ظهور دارد.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) نه تنها الگوی زنان مسلمان که الگوی تمام بشریت، زنان و مردان است، افزود: حتی در روایتی از حضرت مهدی(عج) آمده است که ایشان هم مادر بزرگوار خود،فاطمه زهرا(س) را الگوی خود می دانستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد به توجه قرآن کریم به زنان و جایگاه اجتماعی آنان اشاره کرد و افزود: فعالیت های اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا(س) به ویژه در دوران پس از رحلت پیامبر(ص) و همچنین حضور فعال حضرت زینب(س) پس از واقعه عاشورا برای زنده نگه داشتن پیام آن واقعه، جلوه هایی از توجه قرآن کریم به جایگاه زنان در جامعه است.

وی با بیان اینکه زن از منظر امام خمینی(ره) به عنوان رهبر بزرگ معاصر جهان اسلام، جایگاه والایی دارد، افزود: از نگاه رهبر کبیر انقلاب، زن باید در سه بعد خودسازی، انسان سازی و در نهایت جامعه سازی نقش خود را در جامعه ایفا کند.

شریف ادامه داد: با وجود تأکیدات بزرگان دینی و سیاسی بر حضور پررنگ زنان در جامعه، نباید از آسیب های آن غافل شد.

وی با بیان اینکه زن برای حضور در جامعه نباید زنانگی خود را فدا کند، افزود: اگر طراوت زن در جامعه وجود نداشته باشد، کل جامعه طراوت خود را از دست خواهد داد.

در ادامه این مراسم طهماسبی، معاون مدیر کل دفتر امور بانوان استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه هفته زن با هدف الگوسازی برای زنان و مردان جامعه است، اظهار کرد: این هفته می تواند فرصتی باشد تا بتوانیم به شناخت مناسبی از جایگاه زن دست پیدا کنیم و هر ساله این شناخت را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه نگاه اسلام به زن نگاهی ویژه است، افزود: اسلام به زن به عنوان آموزگار بشریت می نگرد.

طهماسبی گفت: حضرت محمد(ص) با نوع رفتار خود با حضرت زهرا(س) توانستند الگوی جامعه عربی را نسبت به زنان تغییر دهد و جایگاه زنان در این جامعه عقب افتاده ارتقاء دهد.

وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه بانوان در جامعه ایران اسلامی به نحو چشمگیری ارتقاء یافته است، افزود: با این حال برای رسیدن به جایگاه مطلوب بانوان در جامعه نیازمند کار و تلاش بیشتر هستیم.
  

 

نوروز 95 مبارک

 

 

بوی جان می آید اینک از نفس های بهار
دستهای پر گل اند این شاخه ها ، بهر نثار
با پیام دلکش ” نوروزتان پیروز باد ”
با سرود تازه ” هر روزتان نوروز باد ”
شهر سرشار است از لبخند ، از گل ، از امید
تا جهان باقی است این آئین جهان افروز باد .